
En dat was Dutch Caribbean Shark Week voor 2016! Met een totaal van meer dan 50 evenementen, vele honderden deelnemers en duizenden opgehaalde handtekeningen was het een groot succes. Gedurende de week vonden er activiteiten en evenementen plaats op verscheidene locaties in Nederland, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. Alle activiteiten waren opgezet om aandacht te vragen voor haaien en hun belang voor de oceanen.
#SharkStrong
Om de week een eigen identiteit te geven op social media, hebben we de hashtag SharkStrong in het leven geroepen. Bij alle posts op Facebook, Instagram en Twitter is deze gebruikt om zo een samenhangend verhaal over de campagne te creëren. Een van de succesvolste onlineactiviteiten was de #SharkStrong photo challenge.
Door een #SharkStrong foto te maken met het speciaal ontworpen logo kon iedereen laten zien dat zij zich hard maken voor de bescherming van haaien en achter het doel van Save Our Sharks staan.
Petitie
Om daadwerkelijk een verschil te maken vroegen we mensen tijdens Dutch Caribbean Shark Week de Save Our Sharks petitie te tekenen voor betere bescherming van haaien in alle wateren van het Nederlandse Koninkrijk. In totaal zijn er tot nu toe meer dan 5000 handtekeningen verzameld en de teller loopt nog steeds.
Een van de manieren waarop aandacht wordt gevraagd voor de petitie is met de nieuwe Save Our Sharks animatie, die tijdens Dutch Caribbean Shark Week is gelanceerd.
De video is in het Nederlands en Engels te vinden op YouTube.
Nederland
In Nederland werd de aftrap gedaan in Burgers’ Zoo Arnhem met een groots haaienweekend, waarbij honderden kinderen en hun ouders al lopend door de Burgers’ Ocean met een speurtocht leerden over de biologie van haaien en hun bedreigingen. Ambassadeurs van de campagne, Jörgen Raymann en Félipe Saelmans waren hierbij aanwezig om de week officieel te openen en om hun handtekening te zetten voor de Save Our Sharks petitie. Het weekend leverde in totaal meer dan 1200 handtekeningen op.
De rest van de week waren er lezingen, pubquizzen, de opening van een nieuwe haaiententoonstelling in Maastricht, een cocktailparty, eikapselwandelingen op het strand, een bierfestival met haaienbier en een haaiendag in Sea Life Scheveningen.
Pop-up Store
In de Hallen in Amsterdam werd speciaal voor de gelegenheid de #SharkStrong Pop-up Store geopend. In de maanden voor de week aan was aan jonge ontwerpers gevraagd om producten te ontwerpen die de schoonheid en kwetsbaarheid van haaien laten zien. Alle producten werden uitsluitend met duurzame materialen geproduceerd. Na de Dutch Caribbean Shark Week zijn deze producten nog te koop via de webwinkel.
Saba
Op Saba bracht de Saba Conservation Foundation (SCF) haaien onder de aandacht met een barbecue verzorgd door de Ecolodge, gevolgd door een kickbaltoernooi, een triviantquiz over het nieuwe Yarari reservaat, een color run en een spelletjesavond in de Hideaway. Op Shark Stanley dag kregen de kinderen les over haaienanatomie, ontvinnen en de geschiedenis van haaien. De SCF was ook elke dag aanwezig op de scholen en gaven kinderen van de Sacred Heart School en PreSchool allemaal een kopie van het Shark Stanley boek.
Daarbij werd ook nog een audioboek gemaakt van Shark Stanley en werd er dagelijks op de radio een kinderboek voorgelezen met haaien en roggen in de hoofdrol.




Sint Eustatius
In de week voor Dutch Caribbean Shark Week waren Jillian Morris en Duncan Brake van de organisatie Sharks4Kids op Sint Eustatius om bij alle scholen op het eiland lessen te geven over haaien. En niet alleen de kinderen kwamen hierbij aan bod. Vervolgens was de officiële kick off op Vaderdag met een Shark Splash Fun Day op het strand. Op de woensdag vond er een triviantquiz plaats over haaien, waar ambassadeur Jörgen Raymann de presentatie op zich nam. Op vrijdag was een filmavond in de Superburger en de afsluiting vond zaterdag plaats met een grootse Fin-ale met een wegafzetting bij het Statia Day podium.
Omdat weinig inwoners van Sint Eustatius daadwerkelijk het water ingaan om haaien te bekijken, maakte Stenapa een nagebouwd aquarium in de bibliotheek, waar kinderen en volwassenen de hele week konden kennismaken met het leven onder water.




Sint Maarten
Wat het eiland Sint Maarten bijzonder maakte tijdens Dutch Caribbean Shark Week is dat hier daadwerkelijk meervoudig gedoken kon worden met haaien. En dit leverde dan ook spectaculaire beelden op. De Sint Maarten Nature Foundation begon hun St. Maarten Shark Week met een open dag op hun kantoor, waar kunstwerkjes van haaien werden verkocht. In de Buccanneer Beach Bar werden vervolgens de hele week avonden georganiseerd met een filmvertoning, spelletjes, een lezing en een feest om alles af te sluiten. De mensen van Sharks4Kids waren tijdens de week aanwezig op Sint Maarten en leerden de basisschoolkinderen over het belang van haaien voor hun koraalriffen.




Curaçao
Op Curaçao werd Curacao Shark Week afgetrapt met een borrel in het Avila hotel, waarbij de directeur van Carmabi iedereen welkom heette en de week officieel opende. Gedurende de rest van de week vond er bij Carmabi verschillende activiteiten voor kinderen plaats en een #SharkStrong natuurwandeling in samenwerking met Uniek Curaçao. Voor een groep journalisten werd een kanotocht georganiseerd om de mangroven van het eiland te laten zien, die als belangrijke kraamkamers dienen voor veel grote vissoorten. De populaire zanger Tio Ali maakt speciaal voor de haaienweek een lied genaamd Konservá Tribon den Karibe. Er was erg veel aandacht voor de week op radio, televisie en de geschreven pers.
Beluister het lied van Tio Ali hier




Bonaire
Op Bonaire nam Stinapa Bonaire de Shark Week voor zijn rekening en organiseerde als aftrap een zeilwedstrijd waar iedereen informatie kreeg over haaien. Doordeweeks gaf de bioloog van Stinapa een presentatie over haaien en vond er een triviantquiz over haaien plaats bij Little Havana. Op de zaterdag van het laatste weekend vond tijdens de Taste of Bonaire de Shark Art Extravaganza plaats, de uitreiking van een wedstrijd voor iedereen die een kunstwerk had gemaakt van haaien of roggen. Uit de meer dan 100 inzendingen werden de winnaars gekozen door een jury en voor de kinderen waren er spelletjes, schmink en informatie over de campagne. Van maandag tot en met vrijdag was Save Our Sharks Bonaire aanwezig bij de Sentro di Bario’s en de mediabus om kinderen van het eiland te leren over het belang van haaien. Vlak na Dutch Caribbean Shark Week vond op Bonaire de Nederlandse premiere plaats van Great White Shark 3D, een documentaire waarin wordt ingegaan op de schoonheid van haaien en de misconcepties die velen hebben over hun gevaar.



